Copernicus w Wyścigu Legend

The Legends Race, rejs legend Volvo Ocean Race – najbardziej wymagającego i prestiżowego wyścigu żeglarskiego na świecie…

05.06.2018

Dziś wystawienie jachtu do regat Volvo Ocean Race to koszt kilkunastu milionów Euro. Po zdobyciu takiej kwoty, sponsorzy muszą się zmierzyć ze skompletowaniem załogi, która składa się m.in. z mistrzów olimpijskich i uczestników Pucharu Ameryki. Najłatwiej jest z jachtem, bo wszystkie startujące w Volvo Ocean Race łódki klasy VO65 powstają w jednej stoczni, według jednego projektu. Koszt budowy i wyposażenia jednostki pochłania 30-40% wielomilionowego budżetu. Wielu fanów żeglarstwa w Polsce żałuje, że od ponad czterdziestu lat wielki wyścig dookoła świata obywa się bez polskich akcentów.

W 1973 roku na stracie pierwszej edycji zameldowały się dwie polskie jednostki: „Otago” kpt. Zdzisław Pieńkawa i „Copernicus” kpt. Zygfryd Perlicki. Dla żeglarzy ze „świata zachodniego” byli to przybysze z mało znanego kraju. Bez markowych ubrań, ze skromnym osprzętem, na jednostkach, których osiągi odstawały od ówczesnych, nowoczesnych jachtów regatowych. Poziom trudności regat był tak wysoki, że wiele załóg od początku planowało udział tylko w wybranych etapach, bez zamiaru ukończenia całego rejsu. Polacy mieli zamiar popłynąć ambitnie od startu do mety. Nie zdawali sobie sprawy, że biorą udział w historycznym wydarzeniu, które stało się kamieniem milowym współczesnego oceanicznego jachtingu regatowego.


Dla nas był to ważny rejs, ale nie jedyny. Mieliśmy zaplanowane już kolejne starty w innych imprezach. Nie myśleliśmy o tym, aby spisywać nasze wspomnienia, czy dokładnie dokumentować rejs. Każdy z nas był wówczas aktywnym żeglarzem. Dopiero dziś widzimy, że był to najważniejszy start naszego życia. Wtedy nie mieliśmy o tym pojęcia – wspomina Bronisław Tarnacki, członek załogi „Copernicusa” (Zygfryd Perlicki, Ryszard Mackiewicz, Bogdan Bogdziński, Zbigniew Puchalski), który przepłynął w regatach Whitbread trasę 27 000 mil morskich.

Już 11 czerwca „Copernicus” opuści Trójmiasto i popłynie do Goeteborga, gdzie znajduje się baza startowa do ostatniego etapu Volvo Ocean Race. Tam, 21 czerwca, trzy kwadranse przed startem jachtów Volvo Ocean 65, rozpoczną wyścig Legend Regatta starsze jednostki, które ścigały się w poprzednich edycjach Whitbread Round the World Race oraz w Volvo Ocean Race. Zakończenie tegorocznej edycji regat odbędzie się 30 czerwca w Hadze. „Copernicusa” będzie można podziwiać także w Polsce. Uświetni on swoją obecnością program Volvo Gdynia Sailing Days. Jego rejs zaplanowano na 14 lipca.

Angażując się w sponsoring tego niezwykłego rejsu, Volvo Car Poland pragnie złożyć hołd Panu Bronisławowi Tarnackiemu i całej załodze „Copernicusa”. Bez ich żeglarskiej pasji, przedarcie się zza żelaznej kurtyny do wielkiego, żeglarskiego świata z pewnością nie byłoby możliwe…

Oprócz Volvo Car Poland rejs wspierają także firmy Akzo Nobel, Lotos i Roca, a także fundacja Niepodległa oraz Polski Związek Żeglarski.

Powrót

Partnerzy wydarzenia